PRIMERA
APROXIMACIÓ AL CONTEXT D’INTERVENCIÓ
Es
fa una diagnosi del context des de l’enfocament de la
intervenció psicopedagògica per a entendre millor la intervenció
en els processos d’aprenentatge, concretament en la millora dels
recursos que s’han d’utilitzar en el centre Gaspar Hauser.
Ens
situem en un centre privat concertat, a Palma de Mallorca.
Durant
el període de pràctiques estic desenvolupament aquesta tasca en una
aula per a set alumnes TEA, de entre 11 i 13 anys. Aquesta aula està
a l'escola Sagrat Cor de Palma.
Amb
la ubicació de l'aula a un centre ordinari, es pretén acostar
aquests nens a la realitat d'un centre escolar ordinari i facilitar
la seva interacció i integració amb altres alumnes del centre, ja
que comparteixen espais comuns i tenen un horari individualitzat que
els permet poder assistir a algunes classes del curs de referència
al qual pertanyen.
Aquesta
aula es va crear per la necessitat de respondre a la manca d’atenció
més especialitzada que rebien els nens TEA en aquesta zona.
El
centre Gaspar Hauser, a més de comptar amb aquesta aula vinculada,
també té altres aules a diferents escoles de les Illes Balears.
Des
d'aquest centre educatiu, cada nen té una programació
individualitzada. La ratio correspon a tres alumnes per professor.
S'utilitzen
sistemàticament totes aquelles ajudes físiques, verbals, visuals,
...que són necessàries per aprendre.
Les
àrees que es treballen són: cognitiva; socialització (habilitats
bàsiques, hàbits d' autonomia, joc i cooperació); comunicació
(llenguatge verbal i comunicació total) i motricitat.
Els
serveis que ofereix aquest centre són: Tallers
ocupacionals, Mini-residència, Assessorament, Servei d' atenció de
les persones amb autisme, Suport a les famílies.
Aquest
Centre està format per un equip multidisciplinar d’especialistes i
terapeutes que intervenen en el Diagnòstic i tractament de l’Autisme
i els transtorns de comunicació.
A
més de realitzar orientació a les famílies. Entre els
professionals que hi treballen, trobem: psicòlegs, psicopedagogs,
logopedes, i terapeutes. Tots ells realitzen un treball
psicoterapèutic que està dirigit a l’adquisició de nous
aprenentatges i destresses, així com a millorar l’ambient
familiar, escolar i social i aconseguir una millor i major integració
dels nens amb els quals treballen. Així, la intervenció es fa a un
nivell multidisciplinar: treballs amb els nens i treballs amb les
famílies.
El
perfil social i econòmic de les famílies és variat., però la
majoria tenen un nivell mitjà. Tot i que els transtorns de
desenvolupament no entenen de distincions ni classes socials.
Eln
nens viuen a Palma, la mateixa ciutat on es troba l'aula.
Les
famílies i nens, malgrat ser de diferents procedències, necessiten
una atenció pels seus fills i acudeixen amb un clar objectiu, que
els professionals siguen capaços d’ajudar-los a entendre el seu
fill o filla, i que els proprocionen els recursos i habilitats
necessàries per tal que aquests nens puguin portar una vida
familiar, escolar i social el
més “normalitzada possible”.
La
finalitat és la detenció i
intervenció primerenca en nens amb trastorn de l'espectre autista.
Per tal d'aconseguir la màxima integració dins la societat.
Les
dimensions d’anàlisi que ajuden a comprendre millor la
complexitat del context d’aquest centre són:
- Assessorament i assistència tècnica de diversos aspectes de la comunitat educativa: famílies, professors, alumnes...
- Orientació escolar als alumnes en el seu procés d’ensenyament – aprenentatge.
- Coordinació i orientació de les adaptacions curriculars.
Aquest
col·lectiu psicopedagògic ho integren: la directora, psicopedagoga
i coordinadora del departament d’orientació psicopedagògic
Maribel Morueco, juntament amb els professors
d’Educació Especial, logopedes
i altres psicopedagogs.
Les
principals necessitats educatives dels
nens autistes en quant al procés d'adquisició amb la
lecto-escriptura, està molt relacionada amb el tractament de les
imatges.
Els
nens i nenes autistes presenten una baixa capacitat a l’hora de
donar significat al món que ens envolta. Davant l’escassa
capacitat que aquests nens mostren a l’hora d’etiquetar el món,
i aprofitant la seva memòria icònica, les tasques que
desenvolupem amb ells hauran d’estar sempre recolzades per
materials de suport visual.
Les
intervencións estan orientades a ajudar-los a que siguen capaços de
simbolitzar el món que els envolta a través d’imatges. Aquesta
intervenció es fonamenta en tres processos bàsics:
-
Objectes reals (l’etiquetatge de l’entorn es fa amb objectes
quotidians).
-
Fotografies d’objectes reals. Aquest pas segueix a l’anterior
i intenta que es reconegui el mateix objecte però amb foto. El fet
de reconéixer l’objecte en una fotografia implica que el nen o
nena el sap identificar, no físicament solament, aspecte que indica
un nivell d’abstracció.
- Reconeixement d’objectes o accions a través de pictogragmes. Això implica un nivell més alt d’abstracció que els dos passos anteriors. El fet de reconéixer un objecte en un pictograma és molt important, perquè el nen o nena identifica l’objecte o acció a partir d’uns trets característics, i no a partir d’una imatge fidel a la realitat.
- La discriminació auditva selectiva fa referència a la inhabilitat que tenen alguns autistes per a seleccionarels diferents sons que els arriben procedents de l’entorn més immediat. Aquesta característicam es té en compte en les diferents sessions i de forma especial en la musicoteràpia, amb l’objectiu de fer que siguin capaços d’atendre els diferents estímuls de l’entorn. Així, un dels principals objectius és augmentar la sensibilitat del nen davant el seu entorn, discriminant diferents fonts sonores i incidir així en els seus processos de percepció i atenció.
- La ceguesa mental i les emocions fa referència a la incapacitat de reconéixer els estats d’ànim d’altres persones, és difícil per a ells saber si una persona està trista o alegre. Aquesta ceguesa mental és la que afecta la seva inhabilitat social. Erròneament, es pot pensar que els autistes són egoïstes, que només pensen en la seva necessitat. El que realment succeeix és que ells no se n'adonen del nostre estat real. No entenen les emocions. Els estats d’ànim són un rol social que caldrà que aprenguen durant tota la vida i aquest serà un aspecte fonamental d’intervenció en alumnes TEA.Els autistes, degut a la ceguesa mental, no són capaços de detectar les emocions en les altres persones ni amb ells mateixos. Aquest ha estat un factor a tenir en compte a l'hora d'interactuar amb ells. Degut a aquesta incapacitat de reconèixer les pròpies emocions, sovint reaccionen de manera agresiva (potades, rabietes i moviments autoestimulatoris) que els fan relaxar-se. Qualsevol moviment repetitiu fa que la ment es bloquegi als estímuls externs, cosa que causa un gran plaer per a ells, i per tant una relaxació davant l’entorn que ells no entenen. Aquesta situació d’autoestimulació han intentat ser reconduïdes, intentant incidir en la focalització de l’atenció i la percepció d’aquests nens i nenes.Es fa un tractament especial de les emocions a les programacions per tal d'aconseguir que poc a poc, es puguin enfrontar a les seves emocions, sentiments, i les vagin entenent i adquirint un major autocontrol.
Davant
les dificultats de comunicar-se, la baixa capacitat en la
discriminació autidiva selectiva, la ceguesa mental i el baix
control de les seues emocions. Els nens i nenes autistes es troben
totalment descontextualtizats dels entorns de situació d’interacció
social.
En
quant al llenguatge, els nens i
nenes autistes mostren alteracions més o menys greus en el seu
desenvolupament comunicatiu i lingüístic. Per tant, es fa
necessària
la intervenció dels professionals de
la logopèdia.
Cap
als dos anys cap autista presenta llenguatge i el poc que posseeixen
va disminuïnt, paral.lelament , el mutisme i la pobresa gestual van
baixant en intenció de comunicació.
Algunes
de les característiques
de l’assessorament psicopedagògic
en l’educació dels nens autistes són:
-
Exploració i diagnòstic psicològic en cada cas per conèixer
el grau de dificultats que presenta cada nen a l'espectre autista.
-
Reunions amb les famílies i els alumnes per atendre possibles
problemes en l’aprenentatge i en la convivència.
-Seguiment
i valoració dels alumnes.
-Coordinació
amb les aules ordinàries.
L’assessor
psicopedagògic com a professional estratègic es caracteritza
per mantenir una perspectiva capaç d’aproximar-se als aspectes
relacionals i pragmàtics de la tasca psicopedagògica, per tant
és fonamental el vincle
d’interacció que
es construeix entre les diferents parts implicades, analitzant i
comprenent els microsistemes que estan interconnectats entre sí i
que intervenen en l’aprenentatge.
Pel que fa a la
utilitat d’un model d’anàlisi del context d’intervenció,
s'utilitza un model
d’intervenció constructivista,
on el psicopedagog no es centra només en l’estudi del contingut
dels casos o de les intervencions, si no que també es centra en la
comprensió i en l’anàlisi de la construcció del context
relacional de la intervenció. (Solé).
Els
destinataris, són els nens amb transtorn de l'espectre autista.
La
comunicació els resulta molt difícil, ja que no saben utilitzar la
pragmàtica, és a dir, les normes d’ús del llenguatge. Sovint
aquesta situació comença amb problemes de comportament i amb
altres problemàtiques associades (visuals, de parla, d'oïde,
motòriques,...).
Davant
aquest tipus de situacions els terapeutes intenten desenvolupar en
els nens TEA una sèrie d’habilitats i competències que els
permeta interactuar amb el seu entorn. S’intenta que aquests nens,
dins les seves limitacions, puguin comunicar les seves necessitats i
desitjos a la gent del seu entorn. També es tracta d' implicar les
famílies i que la gent propera a ells entenguin les seves
necessitats.
DEFINICIÓ
DE LA FIGURA DEL PSICOPEDAGOG AL CENTRE DE PRÀCTIQUES
El
lloc de treball de la psicopedagoga el definirem seguint tres
grans blocs: la missió, les finalitats i les activitats. Mitjançant
el conjunt d’activitats i tasques, dins del seu context, s'obtenen
uns resultats que milloren la qualitat educativa.
La
Figura de la Psicopedagoga al Gaspar Hauser
La
missió
És de
col·laboradora en la millora de la
qualitat educativa
del centre en dos grans àmbits:
-
Mediació: Traspassa informació
entre diferents docents interns i externs al centre, atén a
l’alumnat amb les seves necessitats, assessora a partir de les
demandes formulades, etc.
-Atenció
a la diversitat de l’alumnat:
Elabora els Plans Individualitzats dels alumnes.
S'encarrega
dels recursos a utilitzar amb ells i de les ajudes de les diferents
entitats colaboradores.
El
què fa és docència, creació
de recursos, atenció a la diversitat de l’alumnat, elaboració
dels Plans individualitzats, assessorament i tramitació de beques i
ajudes.
Actua
sobre:
-Creació
de recursos: Elabora materials
i recursos, adaptan-los i fent-los més visuals, esquemàtics i
motivadors.
-Atenció
a l’alumnat: Dóna suport i reforç
a diferents aules.
-Elaboració
dels PI: Elabora els plans
individualitzats i en fa un seguiment de cada cas, fent reunions amb
cada tutor, amb l'equip docent i amb les familíes.
-Assessorament:
Orienta els diferents professionals del centre i assessora els pares
sobre aspectes educatius, psicològics, pedagògics, econòmics, etc.
-Tramitació
de beques i ajudes: Tramita les
beques dels diferents programes relacionats amb el cemtre.
-Organitza
activitats solidàries per a la
recaptació de diners (mercadet, trobades,...).
La
seva tasca també és formar part de l'equip directiu, és la
directora del cetnre i segueix els acords i les instruccions
establertes pel centre i aplica la normativa.
A
més a més, al tractar-se d’un centre concertat, s'encarrega de
mantenir el contacte i les reunions amb els responsables de la
Conselleria d'Educació.
L'objectiu
final és millorar la qualitat
educativa del centre educatiu, atenent a les necessitats de l’alumnat
i garantir que tant els recursos com la metodologia són adaptats a
cada cas.
Funcions
o finalitats
-Atenció
directe amb l’alumnat.
-Coordinació
amb altres professionals per l’elaboració i el seguiment de les
AC.
-Assessorament
a professors/es, famílies i alumnes.
Tasques
o activitats
Atenció
directa amb l’alumnat: Mitjançant
el treball individual i algunes activitats en grup, com les rutines
de benvinguda.
Suport
més personalitzat als alumnes que mostren més dificultats dins
l’aula.
Coordinació
amb altres professionals: A més
d’estar totalment coordinada amb el professor/tutor dels alumnes,
també es coordina amb els tutors de les aules ordinàries, a les
quals alguns alumnes acudeixen per algunes matèries. Es fa el
seguiment de cada AC.
Assessorament
a professors, famílies i alumnes: dóna
assistència tant a les famílies i als alumnes en temes psicològics,
estratègics, econòmics... com als professors en qüestions de
metodologia, recursos a utilitzar, eines, estratègies, etc.
CONCLUSIONS I PROPOSTES
DE TEMES DE DEBAT.
El
transtorn del desenvolupament definit per Leo Kanner i anomenat
autisme està estudiat, però encara falta molt per descobrir
sobre les causes biològiques o factors externs que provoquen
la seua manifestació. L’únic sistema que avui dia trobem és
un diagnòstic, que es realitza durant els primers mesos de vida,
detectat a partir de l’observació que fan els pares sobre algunes
conductes extranyes que veuen en el seu fill o filla.
Els
nens autistes poden ser inclosos en la societat si són diagnosticats
durant els primers estadis de vida i reben l’atenció que realment
necessiten. Mitjançanmt aquesta experiència, he pogut observar
que hi ha metodologies i formes de treball que ajuden a
reorganitzar, a reestructurar l’entorn dels nens autistes i que
permeten que vagin adquirint una major autonomia per tal de ser
capaços d’interaccionar amb el seu entorn. Però en aquest sentit
encara queda molt per fer.
Cal
ser conscients que avui dia no existeix una cura davant el transtorn
de l’Aspectre Austista, l’únic que podem fer és millorar la
seva qualitat de vida per mitjà de l’educació d’aquestes
persones i les seves famílies.
A
l’igual que en totes les persones, els autistes no són tots
iguals. Cadascun té la seva pròpia personalitat, en cadascun el
transtorn es presenta d’una forma diferent. Per tant, es dóna
una diversitat en l'aula i en el centre que està fent aquesta
experiència molt positiva i enrtiquidora i de la qual estic aprenent
molt.
Els
temes que proposaria a debat serien:
-Convivència
als centres: nens amb dificultats greus d'aprenentatge a les aules
ordinàries.
-Estratègies
educatives que utilitzam avui
per augmentar la motivació dels alumnes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada